Co się zmieni od 1 lipca 2022 r. w protokołach odbioru lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego?
Nowe regulacje dotyczące protokołu odbioru zawiera ustawa z 20 maja 2021 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym (tzw. nowa ustawa deweloperska).
Z czynności odbioru sporządza się protokół stanowiący potwierdzenie spełnienia świadczenia przez dewelopera i otwierający możliwość zawarcia umowy przenoszącej własność lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego.
Protokół przyjmuje formę pisemną z podpisami nabywcy i dewelopera (ewentualnie pełnomocników stron). Zawiera oświadczenia stron odnoszące się do zastanych cech wybudowanego lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego.
Nabywca może zgłosić do protokołu wady lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego. Chodzi tutaj o wady fizyczne polegające na niezgodności lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego z zawartą umową deweloperską. Deweloper nie może odmówić wpisania wady do protokołu, nawet jeśli jest ona nieistotna czy bezzasadna.
W protokole odbioru odnotowuje się również odmowę dokonania odbioru przez nabywcę w przypadku stwierdzenia wady istotnej, uznanie wady istotnej przez dewelopera albo odmowę uznania wady istotnej przez dewelopera.
Deweloper będzie miał 14 dni od dnia podpisania protokołu na przekazanie nabywcy informacji o uznaniu wad albo oświadczenia o odmowie uznania wad wraz z podaniem przyczyn. Informacja lub oświadczenie będzie przekazywane na papierze lub innym trwałym nośniku (np. w dokumencie elektronicznym wysłanym e-mailem).
Jeżeli deweloper nie poinformuje nabywcy o uznaniu wad albo o odmowie uznania wad oraz jej przyczynach w wyżej podanym terminie, to będzie to uważane za uznanie wad.
Zapraszamy do przeczytania cyklu artykułów na stronę umowarezerwacyjna.pl – https://umowarezerwacyjna.pl/
Możecie także pobrać darmowy ebook dotyczący umowy rezerwacyjnej – https://app.getresponse.com/site2/8b5b227990926e4154488e9e5980bab3/?u=QSWYb&webforms_id=SQQQ4