Blog prawniczy
Jan Jarzyński

E-doręczenia obowiązkowe dla spółek

Jan Jarzyński
Facebook
LinkedIn

Od 1 kwietnia 2025 roku wszystkie spółki zarejestrowane w KRS przed 1 stycznia 2025 roku będą zobowiązane do posiadania adresu do e-doręczeń. Jest to wynik wejścia w życie przepisów mających na celu usprawnienie komunikacji między przedsiębiorstwami a organami administracji publicznej. Adres do e-doręczeń umożliwia odbieranie i wysyłanie korespondencji w postaci elektronicznej, zachowując przy tym pełną moc prawną dokumentów.

Nowe „stare” przepisy

Ustawa o doręczeniach elektronicznych została uchwalona 18 listopada 2020 roku. Można zatem powiedzieć, że przepisy te nie są żadną nowością. Niestety wdrożenie i wprowadzenie obowiązku korzystania z e-doręczeń przesuwano w czasie. Aktualizacja obowiązku dla większości podmiotów niepublicznych wpisanych do KRS wynika z komunikatu Ministra Cyfryzacji, który określił termin wdrożenia na dzień 1 stycznia 2025 roku. Zgodnie z właściwymi przepisami obowiązek posiadania i stosowania adresu do doręczeń elektronicznych obejmuje:

  • już od 1 stycznia 2025 roku wszystkie spółki, które rejestrują się w KRS od początku 2025 roku;
  • od 1 kwietnia 2025 roku wszystkie spółki zarejestrowane w KRS przed 1 stycznia 2025 roku.

Co zrobić, aby wdrożyć e-doręczenia?

Jeżeli spółka wpisana do KRS przed 1 stycznia 2025 roku nie ma jeszcze adresu do e-doręczeń, jej zarząd powinien jak najszybciej złożyć wniosek o utworzenie adresu. Przy zakładaniu skrzynki spółka może być też reprezentowana przez pełnomocnika. Termin wykonania obowiązku i złożenia wniosku o adres dla „starych” podmiotów upływa z dniem 31 marca 2025 roku.

Każdy podmiot może utworzyć darmową skrzynkę do e-doręczeń, która będzie prowadzona przez Pocztę Polską jako dostawcę wyznaczonego. Możliwe jest też skorzystanie z dostawców komercyjnych, niemniej rynek tych usług wciąż się kształtuje, a znaczenie doręczeń dla pewności obrotu wymaga dużej ostrożności.

Ważne, aby nie czekać z realizacją obowiązku do ostatniej chwili. Utworzone adresy będą wpisywane do bazy adresów elektronicznych a stamtąd automatycznie przekazywane do KRS. Można spodziewać się, że pod koniec marca 2025 roku z uwagi na dużą ilość wniosków, mogą wystąpić problemu z dostępnością usługi, czego niejednokrotnie doświadczaliśmy w przeszłości przy okazji wdrażania innych publicznych rozwiązań informatycznych.

Korzyści z posiadania adresu do e-doręczeń

Wdrożenie obowiązku stosowania adresów do e-doręczeń, choć nie jest pozbawione obaw, ogólnie oceniamy jako pozytywny kierunek. Posiadanie adresu do e-doręczeń niesie ze sobą szereg korzyści:

  • Szybsza komunikacja – korespondencja jest doręczana natychmiastowo – od razu wiemy, czy dotarła do adresata.
  • Oszczędność kosztów – redukowane są wydatki na przesyłki pocztowe, materiały biurowe, obsługę administracyjną.
  • Bezpieczeństwo – poufność i integralność przesyłanych dokumentów dzięki szyfrowaniu.
  • Dostępność – możliwość odbioru korespondencji w każdym miejscu z dostępem do Internetu.
  • Elastyczność – łatwość zarządzania osobami uprawnionymi do odbioru korespondencji.
  • Ekologia – zmniejszenie ilości dokumentów papierowych, skrócenie do maksimum procesu doręczenia przesyłki i przez to zmniejszenie obciążenia dla środowiska.

Kontynuacja artykułu pod formularzem. ↓

Potrzebujesz wsparcia?
Zadzwoń na 61 8 55 22 22 lub zostaw swój nr telefonu.
Oddzwaniamy w dni robocze w godzinach 9:00 - 17:00.
Potrzebujesz wsparcia?
Zadzwoń na 61 8 55 22 22 lub zostaw swój nr telefonu.
Oddzwaniamy w dni robocze w godzinach 9:00 - 17:00.

Konsekwencje niewykonania obowiązku

Ustawa o doręczeniach elektronicznych nakłada obowiązek utworzenia adresu do e-doręczeń, ale przepisy w zasadzie nie wskazują żadnych konkretnych konsekwencji niewykonania tego obowiązku. Brak adresu do e-doręczeń może mieć różne skutki, w zależności od procedury, w ramach której będzie miało nastąpić doręczenie.

Na ten moment na pewno można przyjąć, że brak adresu do e-doręczeń może spowodować, że nie zostaną doręczone ważne dokumenty albo wręcz zostaną uznane za doręczone. Szczególnie ta ostatnia sytuacja jest groźna, bo może oznaczać brak wiedzy o upływie terminu na wykonanie jakiegoś obowiązku lub na skorzystanie z przysługujących stronie środków ochrony prawnej. Trudno wyobrazić sobie wówczas tłumaczenie, że brak wiedzy wynikał z braku posiadania adresu do e-doręczeń, skoro ustawodawca wskazał, że każda spółka powinna mieć adres do e-doręczeń.

Rozwój e-doręczeń

Urzędy administracji już teraz zaczęły wysłać korespondencję poprzez e-doręczenia na adresy ujawnione w bazie adresów elektronicznych. Z pewnością w najbliższych miesiącach tendencja w tym zakresie będzie wzrostowa. Być może w niedługim czasie tradycyjne przesyłki polecone będą wykorzystywane już tylko dla dokumentów, które z uwagi na swoją objętość lub inne właściwości nie mogą być doręczone elektronicznie.

Jeżeli potrzebujesz pomocy w bieżących sprawach dotyczących spółek, zadzwoń pod numer telefonu 61 852 26 10 lub napisz e-mail na adres: jj@jarzpartner.pl i umów się na konsultację w Kancelarii Prawnej Jarzyński & Wspólnicy.

Potrzebujesz wsparcia?
Zadzwoń lub zostaw swój nr telefonu. Oddzwonię w dni robocze w godzinach 9:00 - 17:00.
Jan Jarzyński
Jan Jarzyński
Potrzebujesz wsparcia?
Zadzwoń lub zostaw swój nr telefonu.
Oddzwonię w dni robocze w godzinach 9:00 - 17:00.

Twoje dane osobowe bedą przetwarzane przez Kancelarię Prawną Jarzyński & Wspólnicy Sp.k. w celu obsługi przesłanego zapytania.

Facebook
LinkedIn
Znajdź nas tutaj